Moeilijke-woorden-woordenboek



De lastigste begrippen uitgelegd

Bonus-malus, total loss, prolongeren en Roy-data? Bij autoverzekeringen worden een hoop ingewikkelde termen gebruikt. In dit moeilijke-woorden-woordenboek leggen wij de belangrijkste begrippen aan je uit.

De aanschafwaarde is het bedrag waarvoor je de auto hebt gekocht.
Als je voor een schade aansprakelijk bent, dan betekent dit dat die schade volgens de wet jouw schuld is. Iemand anders kan jou dan vragen om die schade te vergoeden. Iedereen die in Nederland met een auto de weg opgaat, is verplicht om voor aansprakelijkheid verzekerd te zijn. De verzekeraar vergoedt dan namens jou de schade die je bij iemand anders veroorzaakt. Deze verplichte verzekering heet de WA-verzekering.
Accessoires zijn onderdelen die niet in de fabriek op je auto zijn aangebracht. Denk bijvoorbeeld aan audioapparatuur, een ingebouwd navigatiesysteem of speciale velgen. Bij de ZERO Autoverzekering WA + Beperkt Casco en WA + Volledig Casco zijn je accessoires automatisch meeverzekerd tot een waarde van € 2.500,-. Het is niet mogelijk om een hoger bedrag aan accessoires te verzekeren.
De ANWB/BOVAG-koerslijst is een lijst waarop staat welk bedrag een gebruikte auto ongeveer waard is. Bij het berekenen van deze prijs houdt het systeem onder andere rekening met het merk auto, de kilometerstand en het bouwjaar. Bij ZERO maken we bijvoorbeeld gebruik van deze lijst als we willen weten hoeveel je tweedehands auto waard was vlak voordat je een ongeval kreeg. Je kunt de ANWB/BOVAG-koerslijst hier externe link bekijken.
‘Bonus-malus‘ betekent letterlijk beloning-straf. Andere verzekeraars werken met een zogenoemde bonus-malusladder. Dit is een schema waarin is vastgelegd welke beloning (bonus) je krijgt als je geen schade claimt. Die beloning bestaat uit een korting op de premie. Claim je wel schade, dan word je gestraft (malus) en krijg je minder korting.

Bij ZERO hebben we geen bonus-malussysteem. Bij ons berekenen slimme computers voor jou een persoonlijke premie. Het aantal schadevrije jaren is wel van invloed op je premie. Lees hier nog eens na hoe we jouw persoonlijke premie vaststellen.
Als jouw schade binnen de dekking van je verzekering valt, dan vergoedt je verzekeraar in principe het schadebedrag. Soms geldt er een eigen risico. Dit betekent dat je bij schade eerst een gedeelte zelf moet betalen. De verzekeraar vergoedt dan het bedrag dat overblijft.

Heb je een ZERO Autoverzekering WA + Beperkt Casco of WA + Volledig Casco en valt jouw schade onder de dekking? Dan betaal je in principe geen eigen risico. Je moet de schade dan wel laten herstellen bij een bedrijf uit ons herstelnetwerk.
De groene kaart is een internationaal verzekeringsbewijs. Hierop staat onder andere in welke landen je verzekerd bent. Als je bij ZERO een autoverzekering afsluit, dan ontvang je de groene kaart als pdf. Deze kun je op je telefoon bewaren of op wit papier printen. In de meeste landen is dit een geldig verzekeringsbewijs.

In sommige landen ben je verplicht om een groene kaart bij je te hebben die door je verzekeraar is gedrukt. In het schema hieronder zie je om welke landen het gaat. Ga je met je auto naar een van deze landen? Vraag dan voor € 9,95 jouw gedrukte groene kaart aan bij de klantenservice. Bel hiervoor de klantenservice van de website waar je jouw ZERO Autoverzekering hebt afgesloten.

Gedrukte groene kaart verplicht Gedrukte groene kaart niet verplicht
- Albanië - Alle EU-landen
- Bosnië en Herzegovina - Andorra
- Iran - IJsland
- Israël - Liechtenstein
- Marokko - Noorwegen
- Moldavië - Zwitserland
- Montenegro
- Oekraïne
- Servië
- Tunesië
- Turkije
- Voormalige Joegoslavische republiek Macedonië
- Wit-Rusland
De meldcode bestaat uit de laatste vier cijfers van het chassisnummer van je auto. Je vindt de meldcode op je kentekencard. Heb je nog een papieren kentekenbewijs? Dan staat de meldcode op deel 1B onder ´meldcode´ of ´identificatiecode´.
De nieuwwaarde is de prijs van de auto volgens de nieuwste Nederlandse prijslijst van de fabrikant of importeur.
No-claim wil zeggen dat je geen schade hebt geclaimd op je verzekering. De meeste verzekeraars geven als beloning hiervoor een korting op je premie: een no-claimkorting.
Prolongeren is het verlengen van je verzekering. Nadat je een jaar verzekerd bent geweest, wordt je verzekering verlengd en krijg je een nieuw polisblad. Dit noemen we dus met een moeilijk woord ´prolongeren´.

Bij je ZERO Autoverzekering gebeurt dit prolongeren ieder jaar automatisch. Je krijgt dan ook een nieuwe persoonlijke premie. Maak je geen zorgen, je zit nergens aan vast: je kunt onze verzekering altijd opzeggen en er is geen opzegtermijn.
Roy-data is een landelijke database waarin verzekeraars de schadevrije jaren bijhouden. Als jij je verzekering opzegt, dan zet je oude verzekeraar jouw schadevrije jaren in Roy-data. De nieuwe verzekeraar kan ze daar dan weer eenvoudig uit halen. Zo hoeven we geen papieren meer heen en weer te sturen. Makkelijk toch?
Het schadeformulier is een formulier dat je moet invullen als je betrokken bent bij een aanrijding. Het formulier ziet er in heel Europa hetzelfde uit, alleen de taal is anders. Op het schadeformulier schrijf je onder andere hoe het ongeluk gebeurd is, wie erbij betrokken waren en wat de schade aan de auto’s is. Het invullen van een schadeformulier kan best lastig zijn. Je vindt hier enkele tips.

Je kunt hier een schadeformulier downloaden.
Een schadevrije jaar is een jaar waarin je geen schade claimt bij je verzekeraar. Een schadevrij jaar zorgt voor een lagere premie van je verzekering. Het aantal schadevrije jaren wordt bijgehouden en doorgegeven door je oude verzekeraar (het staat ook op je polis), ook is het opgeslagen in de landelijke database Roy-data.
De term total loss kan op twee manieren gebruikt worden: technisch of economisch. Een auto is technisch total loss als je er niet meer veilig mee kunt rijden, en als reparatie onmogelijk of onverantwoord is.

´Economisch total loss´ houdt in dat het financieel niet voordelig is om een auto te laten repareren. Om te bepalen of een auto economisch total loss is, gebruiken we deze drie bedragen:
  1. De waarde die je auto had volgens de ANWB/BOVAG-koerslijst vlak vóórdat de schade ontstond
  2. De waarde die je auto heeft nadat de schade is ontstaan (ook wel restwaarde genoemd)
  3. De reparatiekosten
We trekken de waarde van je auto ná de schade (bedrag 2) af van de waarde van je auto vóór de schade (bedrag 1). Is het bedrag dat uit deze berekening komt lager dan de reparatiekosten? Dan is het financieel niet interessant om je auto te repareren en is je auto economisch total loss.

Voorbeeld:
Je hebt een ZERO Autoverzekering WA + Volledig Casco en komt door gladheid met je auto in de sloot terecht. Is je auto economisch total loss?
  1. De waarde van je auto vlak voordat je de sloot in reed, was € 14.500,-.
  2. Je auto is op dit moment nog € 5.500,- waard.
  3. Het kost € 11.000,- om je auto te repareren.
14.5005.500 = € 9.000. Dit bedrag is lager dan de reparatiekosten. Het is financieel niet interessant om deze auto te laten repareren. De auto is dus economisch total loss.