Veelgestelde vragen





Veelgestelde vragen


Algemeen

ZERO is bedacht en ontwikkeld door Sparklab, het innovatielab van Nationale-Nederlanden. Meer informatie over Sparklab vind je op de website van Nationale-Nederlanden externe link. ZERO is gebaseerd op de autoverzekering van Nationale-Nederlanden. Nationale-Nederlanden is de risicodrager.
Je kunt alle polisvoorwaarden hier downloaden.
ZERO gaat zorgvuldig met jouw gegevens om. We verstrekken ze bijvoorbeeld niet aan derden. Ook zorgen we ervoor dat jouw gegevens binnen onze systemen altijd veilig worden opgeslagen. Lees voor meer informatie ons privacystatement.


Betalingen

We schrijven je premie steeds af op de eerste dag van de maand. Let op: de allereerste afschrijving kan op een ander moment plaatsvinden.
Als je te veel premie hebt betaald, dan krijg je dit natuurlijk terug. We doen dit binnen veertien dagen.


Over de verzekering

Bij ZERO kies je uit drie opties. We leggen ze hieronder kort uit:

ZERO Autoverzekering WA
Het is in Nederland verplicht om een WA-verzekering te hebben. Je bent hiermee verzekerd voor schade die jij met jouw auto per ongeluk veroorzaakt bij anderen. We vergoeden bijvoorbeeld schade aan de auto van iemand anders en we keren uit als iemand door jouw schuld gewond raakt. Je bent niet verzekerd voor schade aan je eigen auto.

ZERO Autoverzekering WA + Beperkt Casco
Met deze optie ben je verzekerd voor alle schade die onder de WA-dekking valt, maar daarnaast bieden we je nog wat extra zekerheid. Met WA + Beperkt Casco ben je ook verzekerd voor sommige schades aan je eigen auto waar je zelf niets aan kunt doen. Bijvoorbeeld door brand, (poging tot) inbraak, diefstal, joyriding, storm of een botsing met een dier.

ZERO Autoverzekering WA + Volledig Casco (Allrisk)
Wil je niet voor verrassingen komen te staan? Met WA + Volledig Casco ben je niet alleen verzekerd voor schade die je veroorzaakt bij iemand anders, maar ook voor bijna alle schade aan je eigen auto. Bijvoorbeeld als je per ongeluk tegen een paaltje rijdt.
Het kan best lastig zijn om te besluiten welke verzekering bij je past. Wil je het risico zo klein mogelijk houden of wil je zo min mogelijk premie betalen? Uiteraard kunnen wij dit niet voor je beslissen, maar misschien helpt het om te weten wat andere klanten doen.

Auto’s tot zes jaar oud
Bezitters van nieuwe auto's kiezen meestal de ZERO Autoverzekering WA + Volledig Casco (Allrisk).

Auto’s van zes tot elf jaar oud
Klanten met auto’s van zes tot elf jaar oud, nemen vaak de ZERO Autoverzekering WA + Beperkt Casco.

Auto’s van elf jaar of ouder
Bezitters van oudere auto’s kiezen meestal voor de ZERO Autoverzekering WA.
Onder accessoires verstaan we onderdelen van je auto die niet in de fabriek zijn aangebracht. Denk bijvoorbeeld aan je radio, een ingebouwd navigatiesysteem of speciale velgen. Bij de ZERO Autoverzekering WA + Beperkt Casco en WA + Volledig Casco zijn accessoires automatisch meeverzekerd tot € 2.500,-. Een hoger bedrag verzekeren is niet mogelijk.
Ook andere bestuurders zijn verzekerd in jouw auto. Je moet die personen wel toestemming hebben gegeven om in je auto te rijden, en je mag je auto niet verhuren. Let wel op: als een ander schade veroorzaakt met jouw auto, dan gaat dit ten koste van jouw schadevrije jaren.


Over je auto

Heb je een ZERO Autoverzekering WA + Beperkt Casco of een WA + Volledig Casco? Dan ben je verzekerd voor ruitschade. Zo’n schade heeft geen invloed op jouw premie (schadevrije jaren).

Je kunt kiezen uit twee mogelijkheden:
  1. Je laat je ruit repareren bij een herstelbedrijf van Glasgarant
    ZERO heeft afspraken gemaakt met glasschadeherstelbedrijven in het hele land. Je krijgt een uitstekende service, garantie op de reparatie en het herstelbedrijf stuurt de rekening direct naar ons. Het dichtstbijzijnde herstelbedrijf van Glasgarant vind je hier externe link.

  2. Je laat de ruitschade herstellen door een ander bedrijf
    Natuurlijk ben je vrij om je ruit te laten repareren door een bedrijf buiten ons netwerk.


Eigen risico
Ruitschade
  • reparatie aangesloten hersteller  => €150
  • vervangen aangesloten hersteller => €150
  • reparatie niet-aangesloten hersteller => €300
  • vervangen niet-aangesloten hersteller => €300
Overige schade
  • aangesloten hersteller  => €150
  • niet-aaangesloten hersteller  => €550
  • totaalverlies => €150
Wij vinden het natuurlijk fijn als je ook jouw tweede auto of de auto van je partner bij ons verzekert. Ook voor deze auto berekenen we een persoonlijke premie. 
Sommige auto’s zijn gevoelig voor diefstal. Logisch dat we je dan vragen om een beetje extra op de veiligheid te letten. Voldoe je niet aan deze veiligheidseisen? Dan vergoeden we helaas geen schade als gevolg van diefstal, joyriding en inbraak.

Heb je een auto met een *cataloguswaarde* tussen € 50.000,- en € 75.000,- (inclusief opties) die niet ouder is dan 10 jaar? Of heb je een auto met een cataloguswaarde vanaf € 75.000,- (inclusief opties) en is deze tussen de 6 en 10 jaar oud? Dan moet jouw auto aan de volgende eisen voldoen:
  • VbV/SCM-alarmsysteem met hellingshoekdetectie;
  • een geldig VbV/SCM-certificaat. Je ontvangt dit certificaat als jouw auto een goedgekeurd beveiligingssysteem heeft dat is ingebouwd door een erkend inbouwbedrijf.
Heb je een auto met een cataloguswaarde vanaf € 75.000,- (inclusief opties) die niet ouder is dan 5 jaar? Of heb je een Mitsubishi Outlander PHEV? Dan moet jouw auto aan deze eisen voldoen:
  • VbV/SCM-alarmsysteem met hellingshoekdetectie;
  • VbV/SCM-voertuigvolgsysteem;
  • een geldig VbV/SCM-certificaat. Je ontvangt dit certificaat als jouw auto een goedgekeurd beveiligingssysteem heeft dat is ingebouwd door een erkend inbouwbedrijf.
Op de website van het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit externe link lees je meer over beveiligingssystemen en vind je erkende inbouwbedrijven.
De meldcode staat op je kentekencard. Als je nog een papieren kentekenbewijs hebt, dan vind je de meldcode op het kentekenbewijs deel 1B. Daar wordt de meldcode soms ook wel 'identificatiecode' genoemd.
Helaas, bij ZERO verzekeren we alleen personenauto’s.
Nee, ZERO verzekert alleen particuliere auto’s.
Ook andere bestuurders zijn verzekerd in jouw auto. Je moet die persoon wel toestemming hebben gegeven om in je auto te rijden, en je mag je auto niet verhuren. Let op: als een ander schade veroorzaakt met jouw auto, dan gaat dit ten koste van jouw schadevrije jaren.

Leen je vaak je auto uit aan dezelfde persoon? Laat het ons dan weten. Dan kunnen we overleggen hoe & of we de verzekering voortzetten.


Over je persoonlijke premie

Je bent ook in het buitenland verzekerd, maar niet in alle landen. Hieronder zie je in welke landen je ZERO Autoverzekering geldt. Deze landen staan ook op je groene kaart.

Let op: in sommige landen ben je verplicht om een papieren groene kaart bij je te hebben. Deze krijg je niet meer automatisch bij je autoverzekering, omdat het in EU-landen voldoende is om een digitale versie van de groene kaart bij je te hebben. Ga je naar een land waar de gedrukte versie verplicht is? Dan kun je jouw papieren groene kaart voor € 9,95 bestellen bij de klantenservice. Bel hiervoor de klantenservice van de website waar je jouw ZERO Autoverzekering hebt afgesloten.

Gedrukte groene kaart verplicht Gedrukte groene kaart niet verplicht
- Albanië - Alle EU-landen
- Bosnië en Herzegovina - Andorra
- Iran - IJsland
- Israël - Liechtenstein
- Marokko - Noorwegen
- Moldavië - Zwitserland
- Montenegro
- Oekraïne
- Servië
- Tunesië
- Turkije
- Voormalige Joegoslavische republiek Macedonië
- Wit-Rusland
Een groene kaart is een internationaal verzekeringsbewijs en wordt afgegeven door je verzekeraar. Hiermee kun je aantonen dat je auto verzekerd is en er staat op in welke landen je verzekering geldt. Zorg dat je altijd een afdruk van de groene kaart in je auto hebt of bewaar ‘m op je mobiel.

Klanten van ZERO ontvangen de groene kaart als pdf. Als je deze op wit papier print, dan wordt dit in EU-landen geaccepteerd als een geldig verzekeringsbewijs. In sommige landen heb je nog een originele groene kaart nodig die door je verzekeraar is afgegeven. In de tabel hieronder zie je om welke landen het gaat.

Gedrukte groene kaart verplicht Gedrukte groene kaart niet verplicht
- Albanië - Alle EU-landen
- Bosnië en Herzegovina - Andorra
- Iran - IJsland
- Israël - Liechtenstein
- Marokko - Noorwegen
- Moldavië - Zwitserland
- Montenegro
- Oekraïne
- Servië
- Tunesië
- Turkije
- Voormalige Joegoslavische republiek Macedonië
- Wit-Rusland
Soms schakelen wij een schade-expert in. Dit hangt af van de omstandigheden en de hoogte van het schadebedrag. Neem voor meer informatie hierover contact met ons op. Bel hiervoor naar de klantenservice van de website waar je jouw ZERO Autoverzekering hebt afgesloten.

Heb je een WA-verzekering en heb je een schade die je op iemand anders wilt verhalen? Dan regelt de tegenpartij de expert.
Neem contact op met de klantenservice van de website waar je jouw ZERO Autoverzekering hebt afgesloten.
Neem contact op met de klantenservice van de website waar je jouw ZERO Autoverzekering hebt afgesloten.
Gefeliciteerd met je nieuwe auto! Uiteraard kun je jouw ZERO Autoverzekering ook voor je nieuwe bolide gebruiken. Wel kan het zijn dat je een andere premie gaat betalen. Je kunt hier alvast een berekening van je nieuwe premie maken.
Neem contact op met de klantenservice van de website waar je jouw ZERO Autoverzekering hebt afgesloten.
Onze verzekering sluit je af via de vergelijkingssite Kilometerverzekering.nl externe link Zo kun je zelf zien of we ook voor jou echt de goedkoopste zijn. Ook houden we zo de kosten laag en dat merk je in de premie.
Execution only wil zeggen dat je als klant zelf een verzekering afsluit zonder hulp van een professioneel adviseur. Zo werkt dat ook bij ZERO. Je berekent zelf de premie en sluit de verzekering af via de vergelijkingssite Kilometerverzekering.nl externe link . Omdat we je geen advies geven, zijn we niet aansprakelijk als je een verkeerde keuze maakt of als je fouten maakt bij het afsluiten.
Bij ongevallen:
Bel de Verzekeraarshulpdienst (VHD) op 0900 - 88 40.
Vanuit het buitenland bel je +31 88 - 663 33 33.
De VHD is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar.

Bij overige zaken:
Voor alle overige zaken kun je terecht bij de klantenservice van de website waar je jouw ZERO Autoverzekering hebt afgesloten.
Je kunt de ZERO Autoverzekering afsluiten via Kilometerverzekering.nl externe link. Op deze sites kun je direct zien of we ook voor jou echt de goedkoopste zijn. Tevreden met de premie? Sluit dan de verzekering direct online. Als je al een autoverzekering hebt, zeg dan je oude verzekering op. Dit kan eenvoudig met de gratis opzegservice van de vergelijkingssites. Wil je het liever zelf doen? Stuur dan je oude verzekeraar een opzegbrief.

Let op: bij sommige autoverzekeringen geldt een opzegtermijn. Je kunt hierover het beste contact opnemen met je oude verzekeraar. Zeg ook nooit je oude autoverzekering op voordat wij je geaccepteerd hebben.
Bij de meeste verzekeraars is het voldoende om een e-mail te sturen. Als een verzekeraar alleen een opzegging per post accepteert, kun je een opzegbrief invullen, uitprinten en opsturen naar je oude verzekeraar.
    1. Heb je een klacht of ben je het oneens met een beslissing van ZERO? Neem contact op met de klantenservice van de website waar je jouw ZERO Autoverzekering hebt afgesloten.

    2. Komen jullie er samen niet uit? Dan kun je jouw klacht voorleggen aan het KiFiD. Dit is een onafhankelijk instituut waar wij bij aangesloten zijn. Je kunt contact met ze opnemen per telefoon, post of e-mail. 

      Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD)
      Postbus 93257
      2509 AG Den Haag
      T: 070 - 333 89 99 (ma t/m vr: 9:00 - 17:00)
      E: info@kifid.nl
      W: www.kifid.nl externe link
Wij blijven de gegevens in onze systemen continu updaten. Daardoor kan het zijn dat onze computer vandaag een andere premie voor je berekent dan gisteren.
We snappen dat je zeker wilt weten dat je een goede keuze maakt. We kunnen het rekenproces van onze computer alleen niet stap voor stap uitleggen, want dit is enorm ingewikkeld. Daarom bieden we onze verzekeringen alleen aan via een vergelijkingssite. Je kunt dan direct zien of jouw ZERO-premie hoger of lager is dan die van andere verzekeraars.

Bij ZERO zijn we heel eerlijk: onze premie is niet voor iedereen het goedkoopst. Door onze verzekering aan te bieden op een vergelijkingssite, helpen we je om inzicht te krijgen. Vergelijk nu jouw ZERO-premie op Kilometerverzekering.nl externe link.
Andere verzekeraars delen je in binnen een groep van klanten. Dit doen ze onder andere aan de hand van je leeftijd, geslacht, auto en aantal schadevrije jaren. De verzekeraar bepaalt hoe groot het risico is dat mensen binnen deze groep autoschade claimen. Op basis daarvan wordt een premie berekend voor alle personen in die groep. Bijvoorbeeld: jongeren onder de 25 veroorzaken veel auto-ongelukken, dus mensen binnen die groep betalen meer premie.

De computers van ZERO kijken naar jouw persoonlijke situatie en vergelijken deze met gegevens over autoschades die wij verzameld hebben. Deze computers kunnen veel meer gegevens met elkaar verbinden en vergelijken dan traditionele verzekeraars doen. Hierdoor kan een computer het risico op schade van jou als individu beter inschatten. Je betaalt daardoor dus niet per se een hoge premie omdat je toevallig binnen een bepaalde groep valt. Hierdoor betaal je bijvoorbeeld niet automatisch een hoge premie als je onder de 25 bent.

Zo’n persoonlijke premie pakt voor sommige mensen voordelig uit. Voor anderen is het gunstiger om een traditionele verzekering af te sluiten. Of ZERO voor jou het goedkoopste is, controleer je door onze premie te berekenen op Kilometerverzekering.nl externe link.


Schade

Een schadeformulier invullen is best ingewikkeld. Let altijd op het volgende:
  • Zorg dat de voor- en achterkant volledig ingevuld zijn.
  • Wees zo precies mogelijk. Noteer bijvoorbeeld niet alleen de straat en de gemeente waar het ongeval heeft plaatsgevonden, maar ook het huisnummer van de dichtstbijzijnde woning of het nummer van het dichtstbijzijnde hectometerpaaltje.
  • Noteer het altijd als iemand zich na het ongeluk niet lekker voelt of pijn heeft. Ook als het in eerste instantie mee lijkt te vallen. Dit kan bij vraag 3 op het formulier.
  • Let niet alleen op schade aan de voertuigen, maar ook op schade aan de omgeving. Is bijvoorbeeld een boom, hek of lantaarnpaal beschadigd? Vul dit dan in bij vraag 4.
  • Maak foto’s van de schade en de omgeving. Zorg dat de verkeerssituatie op de foto’s goed te zien is. Let ook op dat verkeersborden en verkeerstekens op het wegdek duidelijk in beeld staan.
  • Geef zo precies mogelijk aan wat er is gebeurd. Worden jij en de tegenpartij het niet eens over wat er is gebeurd? Schrijf dit dan op bij vraag 14.
  • Noteer het aantal kruisjes dat je hebt gezet op het formulier. Zo kan het formulier achteraf niet worden aangepast.
  • Noteer alle getuigen en hun contactgegevens. Is er niemand in de buurt? Noteer dan de kentekens van auto’s in de buurt van het ongeval. En vergeet niet dat ook passagiers getuigen zijn.
  • Controleer of alle gegevens juist zijn. Bijvoorbeeld dat beide partijen de juiste kentekens hebben ingevuld. Bedenk dat caravans en aanhangwagens soms een apart kenteken hebben.
  • Ben je het eens met de informatie die op het formulier is ingevuld?
  • Onderteken dan beide kanten van het formulier en zorg dat ook de tegenpartij tekent. Worden de tegenpartij en jij het niet eens? Dan hoef je niet te tekenen. Je kunt bij vraag 14 aangeven dat je het formulier niet ondertekent, en waarom.
  • Maak een kopie voor jezelf.
Je kunt het formulier hier downloaden.
Wat vervelend dat je schade hebt. Zo zorg je dat het snel weer in orde komt:
  1. Verzamel zoveel mogelijk bewijs. Maak foto’s van de situatie en vraag contactgegevens van getuigen.
  2. Vul het schadeformulier in en stuur dit naar ons op. Vergeet niet een kopie voor jezelf te maken.
  3. Afhankelijk van je dekking zijn er twee mogelijkheden:
    • Heb je de ZERO Autoverzekering WA of WA + Beperkt Casco?
      Dan handelt de verzekering van de tegenpartij de schade met je af. Stuur die verzekeraar een brief waarin je de tegenpartij aansprakelijk stelt voor de schade. Een voorbeeld van deze brief vind je hier.
      Weet je niet wie de schade veroorzaakt heeft of is er een conflict over de schuld? Dan kunnen wij je helpen als je een Rechtsbijstandverzekering hebt. Op je polisblad staat of je deze verzekering hebt afgesloten. Is dit het geval? Meld de schade dan eenvoudig via ons online formulier.
    • Heb je een ZERO Autoverzekering WA + Volledig Casco?
      Dan zorgen wij dat je schade zo snel mogelijk afgehandeld wordt. We regelen dit dan later met de verzekering van de tegenpartij. Meld de schade eenvoudig via ons online formulier.
Moet er altijd een schade-expert naar mijn schade kijken?
De tegenpartij bepaalt aan de hand van de hoogte van het schadebedrag of er een expert wordt ingeschakeld. De tegenpartij zal in dat geval contact met je opnemen.

Heb ik recht op vervangend vervoer?
Als je de auto laat repareren en geen vervangend vervoer van je schadeherstelbedrijf krijgt, dan kan de tegenpartij gedurende de reparatie, maximaal veertien dagen, 75% van de kosten van een huurauto vergoeden. Het gaat hierbij om een voertuig vergelijkbaar met je eigen auto en brandstofkosten worden niet vergoed. Wil je hier gebruik van maken? Dan kun je het beste contact opnemen met de verzekeraar van de tegenpartij.

Heb je een ZERO Autoverzekering WA + Volledig Casco? Dan krijg je van ons gratis een vervangende auto tijdens de reparatie. Als je auto total loss is, krijg je de vervangende auto maximaal vijf dagen tot je beschikking.
Heb je schade gehad? Wat vervelend! Wat je moet doen, hangt af van de soort schade. Je leest er hier meer over.
Bij diefstal is het verstandig om snel te handelen. De kans is dan groter dat je auto wordt teruggevonden. Doe het volgende:
  1. Doe aangifte bij de politie door te bellen naar 0900 - 88 44 (24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar).
  2. Bel Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit op 071 - 364 17 77 (24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar).
  3. Verzamel indien mogelijk bewijs. Maak foto´s en vraag eventuele getuigen om hun contactgegevens.
  4. Meld de schade eenvoudig via ons online formulier.
Heb je een ZERO Autoverzekering WA + Beperkt Casco of WA + Volledig Casco? Dan ben je verzekerd voor diefstal. Bij diefstal kan het zijn dat de auto wordt teruggevonden. Daarom wachten we altijd dertig dagen voordat wij het dossier in behandeling nemen. Er zijn twee mogelijkheden:
  1. De auto wordt binnen dertig dagen teruggevonden
    In dit geval ben je wettelijk verplicht de auto terug te nemen. Is er schade aan de auto? Dan vergoeden wij deze.

  2. De auto wordt niet binnen dertig dagen teruggevonden
    Wij sturen je een akte van eigendomsoverdracht. Zodra je deze ondertekend hebt teruggestuurd, keren we uit.

    Soms wordt de auto na dertig dagen alsnog teruggevonden. Je mag dan zelf bepalen of je de auto terugneemt. Wil je de auto terug? Dan betaal je uiteraard eerst het geld terug dat we aan je hebben uitgekeerd.
Is je auto beschadigd en weet je niet door wie? Dat is flink balen. In sommige gevallen wordt deze schade vergoed door ons of door het Waarborgfonds Motorverkeer externe link. Benieuwd hoe dit in jouw situatie zit? Meld de schade dan via ons online formulier.
Is er iemand tegen je auto aangereden, maar weet je niet wie? Dan kun je soms een vergoeding krijgen via ons of het Waarborgfonds Motorverkeer externe link. Benieuwd hoe dit zit? Meld de schade dan via ons online formulier. Je ziet dan precies welke stappen je moet volgen.
Heb je een aanrijding gehad en ben je niet schuldig aan de schade? Dan moet de tegenpartij jouw schade betalen. Dat heeft dan ook geen gevolgen voor jouw premie. Ook sommige schades die onder de Beperkt Casco-dekking vallen, hebben geen invloed op jouw premie. Denk hierbij aan ruitschade, diefstal, stormschade of inbraak.

Ben je schuldig aan de schade of kunnen we de schade niet op iemand verhalen (bijvoorbeeld bij vandalisme), dan heeft dat invloed op je premie. Je verliest namelijk schadevrije jaren, waardoor je premie waarschijnlijk hoger wordt.

In sommige gevallen is het gunstiger om zelf de schade te vergoeden. Bijvoorbeeld als het om een klein bedrag gaat en je niet wilt dat je premie hoger wordt. Hier kun je daar meer over lezen.

Voordat je een schade claimt, kun je hier berekenen welke premie je gaat betalen met je nieuwe aantal schadevrije jaren.
Doe in de volgende gevallen aangifte bij de politie:
  • Diefstal van de auto.
  • Diefstal uit de auto of poging tot inbraak.
  • Diefstal van de autosleutels.
  • Joyriding.
  • Beschadiging (vandalisme) of aanrijding door een onbekende dader.
In de meeste gevallen kun je de aangifte gewoon online externe link doen. Is je auto gestolen of zijn bij een inbraak je autopapieren gestolen? Doe dan telefonisch aangifte door te bellen naar 0900 - 88 44 (24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar).
Bij schade wil je natuurlijk dat alles zo snel mogelijk geregeld is. Valt je schade onder de dekking van jouw ZERO Autoverzekering en laat je deze herstellen door een bedrijf uit ons herstelnetwerk? Dan heb je geen omkijken naar de kosten. Het herstelbedrijf stuurt de rekening direct naar ons. Zoek hier externe link een aangesloten herstelbedrijf bij jou in de buurt.

Kies je voor een herstelbedrijf buiten ons netwerk? Dan kun je de rekening naar ons opsturen. We maken het bedrag dan binnen tien werkdagen over. Let op: als je schade laat herstellen bij een bedrijf buiten ons netwerk, betaal je wel een eigen risico.

Heeft iemand anders schade bij jou veroorzaakt? Dan moeten we natuurlijk wachten tot de tegenpartij die schade betaalt.
Dit is afhankelijk van de planning van de schadehersteller en de hoogte van het schadebedrag. Kleine schades kunnen meestal direct worden gerepareerd. Bij hoge schadebedragen moet er vaak een schade-expert langskomen. Deze expert komt meestal binnen twee werkdagen nadat hij de opdracht heeft gekregen. Daarna kan de reparatie beginnen.
Is je auto total loss en valt deze schade onder de dekking van je ZERO Autoverzekering WA + Beperkt Casco of WA + Volledig Casco? Dan vergoeden we sowieso de waarde van je auto volgens de ANWB/BOVAG-koerslijst. Omdat dat niet altijd genoeg is om weer eenzelfde auto van te kopen, tellen we er 10% bij op. Soms keren we meer uit. Je leest hieronder aan welke voorwaarden je dan moet voldoen.

Nieuwe auto
Als je aan de volgende voorwaarden voldoet, dan vergoeden we de nieuwwaarde.
  • ZERO Autoverzekering WA + Beperkt Casco:
    • Je hebt de auto nieuw gekocht.
    • De auto is niet ouder dan 12 maanden.
  • ZERO Autoverzekering WA + Volledig Casco:
    • Je hebt de auto nieuw gekocht.
    • De auto is niet ouder dan 24 maanden.
Tweedehands auto
Als je aan de volgende voorwaarden voldoet, dan vergoeden we het bedrag waarvoor je de auto hebt gekocht.
  • ZERO Autoverzekering WA + Beperkt Casco:
    • Je hebt de auto gekocht bij een BOVAG-bedrijf of een officiële merkdealer.
    • Je hebt de auto niet langer dan 12 maanden in je bezit.
    • Bij aankoop was de auto niet ouder dan 6 jaar.
  • ZERO Autoverzekering WA + Volledig Casco:
    • Je hebt de auto gekocht bij een BOVAG-bedrijf of een officiële merkdealer.
    • Je hebt de auto niet langer dan 24 maanden in je bezit.
    • Bij aankoop was de auto niet ouder dan 6 jaar.
Je kunt je schade in principe overal laten herstellen. Wel is het voordeliger als je dit laat doen bij een bedrijf dat bij ons herstelnetwerk is aangesloten. Je leest er hieronder meer over.

Autoschade herstellen
Om het herstel van een schade plezieriger te laten verlopen, hebben we afspraken gemaakt met schadeherstelbedrijven door het hele land. Dit noemen we ons Schadegarant-netwerk. Je vindt bedrijven uit ons netwerk via deze pagina externe link.

Voordelen van reparatie via Schadegarant:
  • Je hebt vier jaar garantie op de reparatie.
  • Als je je binnen 25 kilometer van het schadeherstelbedrijf bevindt, komt de hersteller jouw auto gratis ophalen en weer terugbrengen.
  • Je krijgt gratis een vervangende auto tijdens de reparatie (maximaal vijf dagen bij total loss).
  • De rekening gaat naar ons, je hoeft niets voor te schieten.
  • Je betaalt bij deze bedrijven geen eigen risico.
Wil je liever naar een andere schadehersteller? Dan is er een eigen risico van € 400,-.

Ruitschade laten repareren
Met ruitschade kun je terecht bij herstelbedrijven uit ons Glasgarant-netwerk. De dichtstbijzijnde herstellers vind je hier externe link.

Voordelen van reparatie via Glasgarant:
  • Je hebt een jaar garantie op de ruitreparatie en twee jaar op ruitvervanging.
  • Je hoeft het schadebedrag niet voor te schieten.
  • Je betaalt bij deze bedrijven geen eigen risico.
Wil je liever naar een andere ruitschadehersteller? Dan is er een eigen risico van € 150,- voor ruitreparaties en € 400,- bij ruitvervanging.
Herstelbedrijven uit ons Schadegarant-netwerk bevinden zich door het hele land. Zo is er altijd eentje bij jou in de buurt. Je vindt eenvoudig een herstelbedrijf via deze pagina externe link.

Daarom kies je voor Schadegarant:
  • Je hebt vier jaar garantie op de reparatie.
  • Als je je binnen 25 kilometer van het schadeherstelbedrijf bevindt, komt de hersteller jouw auto gratis ophalen en weer terugbrengen.
  • Je krijgt gratis een vervangende auto tijdens de reparatie (maximaal vijf dagen bij total loss).
  • De rekening gaat naar ons, je hoeft niets voor te schieten.
  • Je betaalt bij deze bedrijven geen eigen risico.
Ruitschade laten herstellen door een deskundig bedrijf uit ons netwerk bij jou in de buurt? Je vindt eenvoudig een herstelbedrijf via deze pagina externe link.

Daarom kies je voor Glasgarant:
  • Je hebt een jaar garantie op ruitreparatie en twee jaar op ruitvervanging.
  • Je hoeft het schadebedrag niet voor te schieten.
  • Je betaalt bij deze bedrijven geen eigen risico.


Schadevrije jaren

Een schadevrije jaar is een jaar waarin je geen schade claimt bij je verzekeraar. Een schadevrij jaar zorgt voor een lagere premie van je verzekering. Het aantal schadevrije jaren wordt bijgehouden en doorgegeven door je oude verzekeraar (het staat ook op je polis), ook is het opgeslagen in de landelijke database Roy-data. Veroorzaak je schade bij een ander, of claim je schade aan je eigen voertuig? Je verliest per claim vijf schadevrije jaren.
Voor ieder jaar dat je geen schade claimt, krijg je één schadevrij jaar. Heb je wel een keer schade die jouw schuld is, of die je niet kunt verhalen op iemand anders? Dan verlies je vijf schadevrije jaren. Heb je het niet precies bijgehouden? Je vindt de schadevrije jaren op je polisblad. Je kunt jouw verzekeraar altijd even bellen om het aantal schadevrije jaren op te vragen.
Natuurlijk kunnen we ook jouw tweede auto verzekeren. Ook voor deze auto berekenen we een persoonlijke premie. Daarbij houden we rekening met het aantal schadevrije jaren van de eerste auto die je bij ons hebt verzekerd.

We houden alleen rekening met het aantal schadevrije jaren van je eerste auto bij het berekenen van je premie. Verder bouw je voor je tweede auto gewoon een apart aantal schadevrije jaren op.
In principe neemt je nieuwe verzekeraar je schadevrije jaren over. Wel rekenen de meeste verzekeraars alleen in hele jaren. Als je dus overstapt na 2 jaar en 10 maanden, dan kan het zijn dat de nieuwe verzekeraar dit als 2 jaar ziet en dat de teller weer opnieuw start. De 10 maanden ben je dan dus kwijt.
Na ieder verzekeringsjaar krijg je een nieuw schadevrij jaar, mits je natuurlijk geen schades hebt gehad. Je ontvangt van ons een nieuw polisblad, waar je schadevrije jaren en premie op staan. Ook ontvang je een pdf van je nieuwe groene kaart.
Roy-data is een landelijke database waarin verzekeraars de schadevrije jaren bijhouden. Als jij je verzekering opzegt, zet je oude verzekeraar jouw schadevrije jaren in Roy-data. De nieuwe verzekeraar kan ze daar dan weer eenvoudig uit halen. Zo hoeven we geen papieren meer heen en weer te sturen. Makkelijk toch?
Wij halen jouw schadevrije jaren uit een landelijk systeem, Roy-data. Je oude verzekeraar zal je huidige aantal schadevrije jaren in dit systeem zetten. Je hoeft dus zelf niets door te geven. Als je wilt weten hoeveel schadevrije jaren dit zijn, dan kun je dit vinden op je polisblad. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen met jouw oude verzekeraar.
No-claim wil zeggen dat je geen schade geclaimd hebt. De meeste verzekeraars geven als beloning hiervoor een korting op je premie: een no-claimkorting.

Dit hangt samen met 'bonus-malus'. Dit betekent letterlijk beloning-straf. Alle andere verzekeraars werken met een zogenoemde bonus-malusladder. Dit is een schema waarin is vastgelegd welke beloning (bonus) je krijgt als je geen schade claimt. Die beloning bestaat uit een korting op de premie. Claim je wel schade, dan word je gestraft (malus) en krijg je minder korting.

Bij ZERO hebben we geen bonus-malussysteem. Bij ons berekenen slimme computers voor jou een persoonlijke premie. Minder schade helpt wel: we hebben geen gepubliceerde bonus-malusladder, maar het aantal schadevrije jaren is wel van invloed is op je premie: hoe meer schadevrije jaren, hoe meer korting.
Dit kan. Bijvoorbeeld als je kort verzekerd bent geweest en een schade hebt gehad. Of als je meerdere schades hebt geclaimd. Je hebt dan minder schadevrije jaren opgebouwd dan dat je hebt verloren. Helaas kunnen wij je in dat geval niet verzekeren. Vaak kun je wel terecht bij de Vereende externe link.
Schadevrije jaren kunnen worden meegenomen in jouw nieuwe verzekering. Als het langer dan drie jaar geleden is dat je een autoverzekering had, dan zijn je schadevrije jaren helaas niet meer geldig.
Zeker. Natuurlijk willen we dit wel even op papier hebben. Vraag hiervoor een verklaring van je schadevrije jaren op bij de leasemaatschappij.
Dat zou leuk zijn, maar het is helaas niet mogelijk. Schadevrije jaren zijn persoonsgebonden en bouw je alleen op als de auto op je eigen naam staat of als je deze leaset.


Wijzigingen

Alle wijzigingen kun je bij ZERO gewoon kosteloos doorgeven.
Zeker, want dat is wel zo makkelijk. Je kunt na een jaar de verzekering elk moment opzeggen er is geen opzegtermijn.
Jahoor, je hebt veertien dagen bedenktijd na het afsluiten van de polis. Wij annuleren dan jouw aanvraag en als je al premie hebt betaald, dan storten we die terug. Dit kan natuurlijk niet als je al een schade hebt geclaimd.
Bij ZERO zit je nergens aan vast. Je kunt na een jaar de verzekering elk moment opzeggen en er is geen opzegtermijn. Uiteraard vinden we het wel erg jammer als je bij ons weggaat.
Wij proberen je binnen vijf werkdagen per e-mail een nieuw polisblad te sturen.